تأثیر بازی رایانه ای بر بهرة هوشی، زمان واکنش و زمان حرکت نوجوانان
نویسندگان
چکیده مقاله:
هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر بازی های رایانه ای بر بهرة هوشی، زمان واکنش و زمان حرکت نوجوانان بود. روش پژوهش، علی – مقایسه ای و جامعة آماری، متشکل از دانش آموزان پسر دبیرستان های منطقة یک شهرستان تبریز (دامنة سنی 18-14 سال) بود. دو نمونة 25 نفری به صورت هدفدار انتخاب و در قالب دو گروه تجربی و کنترل همگن سازماندهی شدند. ملاک انتخاب گروه تجربی، تجربة انجام بازی رایانه ای حداقل سه روز در هفته، در شش ماه گذشته بود. گروه کنترل در مدت زمان مشابه هیچ گونه تجربه ای در این زمینه نداشتند، یا تجربة آنها ناچیز بود. پس از آشنایی آزمودنی ها با فرایند تحقیق، ابتدا زمان های واکنش و حرکت ساده و سپس زمان های واکنش و حرکت تشخیصی افراد با استفاده از دستگاه الکترونیکی ارزیاب زمان واکنش و زمان حرکت اندازه گیری شد. برای تعیین بهرة هوشی افراد، از سومین مقیاس آزمون هوشی فرهنگی – ناوابسته کتل و جداول هنجاری مربوط به آن استفاده شد. نتایج نشان داد بازی های رایانه ای بر بهرة هوشی (031/0 = P)، زمان واکنش ساده (017/0=P)، زمان حرکت ساده (019/0= P)، زمان واکنش تشخیصی (04/0= P) و زمان حرکت تشخیصی (036/0= P) تاثیر معنی داری داشته است. به طور کلی، نتایج پژوهش حاضر حاکی از بهبود بهرة هوشی، زمان واکنش و زمان حرکت نوجوانان در نتیجة انجام بازی های رایانه ای بود.
منابع مشابه
تأثیر بازی های رایانه ای خشن و راهبردی بر زمان واکنش انتخابی و پاسخ تکانشی دانش آموزان دبیرستانی
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر بازیهای رایانهای خشن و راهبردی بر زمان واکنش دیداری و شنیداری انتخابی و پاسخهای تکانشی دانشآموزان دبیرستانی بود. روش پژوهش علی مقایسهای بود. جامعه آماری متشکل از کلیه دانشآموزان پسر دبیرستانی شهر همدان (دامنه سنی 13 تا 18 سال) در سال تحصیلی 91-1390 بود. روش نمونهگیری، غیر تصادفی داوطلبانه و هدفمند برای ممکن کردن همتاسازی گروهها بود. دو گروه مطالعه (بازی های را...
متن کاملتأثیر بازیهای رایانه ای خشن و راهبردی بر زمان واکنش انتخابی و پاسخ تکانشی دانش آموزان دبیرستانی
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر بازیهای رایانهای خشن و راهبردی بر زمان واکنش دیداری و شنیداری انتخابی و پاسخهای تکانشی دانشآموزان دبیرستانی بود. روش پژوهش علی مقایسهای بود. جامعه آماری متشکل از کلیه دانشآموزان پسر دبیرستانی شهر همدان (دامنه سنی 13 تا 18 سال) در سال تحصیلی 91-1390 بود. روش نمونهگیری، غیرتصادفی داوطلبانه و هدفمند برای ممکن کردن همتاسازی گروهها بود. دو گروه مطالعه (بازیهای را...
متن کاملتأثیر بازیهای رایانه ای خشن و راهبردی بر زمان واکنش انتخابی و پاسخ تکانشی دانش آموزان دبیرستانی
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر بازیهای رایانهای خشن و راهبردی بر زمان واکنش دیداری و شنیداری انتخابی و پاسخهای تکانشی دانشآموزان دبیرستانی بود. روش پژوهش علی مقایسهای بود. جامعه آماری متشکل از کلیه دانشآموزان پسر دبیرستانی شهر همدان (دامنه سنی 13 تا 18 سال) در سال تحصیلی 91-1390 بود. روش نمونهگیری، غیرتصادفی داوطلبانه و هدفمند برای ممکن کردن همتاسازی گروهها بود. دو گروه مطالعه (بازیهای را...
متن کاملرابطه مدت زمان بازی های رایانه ای با اضطراب و افسردگی
Background and purpose: Continuous use of computer games can cause anxiety and depression in adolescents. The aim of this study was to investigate the relationship between gaming and anxiety and depression in male students. Materials and methods: In this correlational study, the research population included all high school students in Sari, Iran 2014-2015. The samples were selected based on Mo...
متن کاملتأثیر بازی های رایانه ای بر چگونگی پردازش اطلاعات نوجوانان
هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر بازی های رایانه ای خشن و فکری بر چگونگی پردازش اطلاعات (زمان واکنش و دقت عملکرد ) نوجوانان و همچنین مطالعة تفاوت پردازش اطلاعات آنها در زمینة اطلاعات خودکار و تلاش بر است. در یک بررسی مقطعی به روش نیمه تجربی تعداد 90 دانش آموز پسر دوم راهنمایی به صورت تصادفی در قالب گروه های آزمایش و کنترل به مدت دو ماه برای مطالعه انتخاب شدند. در گروه آزمایش دو دسته از دانش آموزا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 1 شماره 1
صفحات 135- 145
تاریخ انتشار 2009-06-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023